Rakyat Malaysia Ramai Sakit Jiwa

Utusan Malaysia hari ini (6 Nov) melaporkan seorang wanita hampir mati memakan racun tikus kerana suaminya enggan membelikan pinggan mangkuk berjenama “Leno” untuknya. Hmm..kasihan..sungguh kasihan..hanya kerana pinggan mangkuk, nyawa sendiri hampir melayang. Nilai harga diri hanya semurah pinggan mangkuk Leno?Isk..Isk..Isk..

Tahukah anda bahawa ramai masyarakat Malaysia sedang sakit? Sakit jiwa atau sakit mental. Cuba anda bayangkan, purata tujuh orang mati saban hari atau berdasarkan statistik tahun 2004, seramai 2,004 orang mati kerana bunuh diri yang ada kaitan dengan masalah mental. Dan bagi setiap kes bunuh diri atau percubaan membunuh diri pula, terdapat seramai 20 orang sama ada ahli keluarga atau kawan mangsa akan terjejas dan terkena kesan secara langsung atau tidak.

Menggerunkan. Namun itulah hakikatnya. Pernahkah anda terfikir untuk membunuh diri jika ditimpa sesuatu masalah? Jika pernah, beristighfar banyak-banyak. Jika anda putus cinta, jangan dikesalkan perkara yang berlaku. Banyak cara yang boleh dilakukan untuk menghilangkan rasa sedih atau marah anda itu. Sekiranya anda insan yang ditinggalkan, cara yang paling mujarab ialah, bersemuka dengan bekas pasangan anda buat kali terakhir. Kemudian, setelah berbincang lebih kurang dan mendapat jawapan daripadanya, sila tumbuk atau lempang bekas pasangan anda itu. Percayalah, anda pasti rasa lega dan dapat melupakannya dengan segera. Hiks! (berdasarkan pengalaman sebenar)

Berbalik pada isu bunuh diri hanya kerana pinggan mangkuk, sukalah saya tegaskan di sini bahawa tindakan isteri tersebut adalah tindakan yang kurang waras atau dalam erti kata yang tidak sopan ialah BUDUS! Apekehenye ngko nak menggadai nyawa hanya kerana sebijik pinggan? Yang si suami pulak, mungkin malas nak melayan permintaan isteri. Maklumlah, pinggan mangkuk banyak lagi dalam almari yang tidak dipakai. Hanya dibuat hiasan untuk tatapan Kak Mah, Kak Bedah dan Kak Senah yang datang bertandang ke rumah sambil mencari uban dan ‘menganyam ketupat’.

Pada pendapat saya, orang yang berfikiran normal, tidak akan  melakukan tindakan ini. Hanya kerana tak dapat pinggan, bunuh diri? Mungkin si isteri tadi mengalami gangguan jiwa. Kalau tidak, takkan lah dia sanggup membunuh diri. Tapi entahlah. Mungkin juga dia sudah lama merajuk dengan perangai suami.

Sadis, sungguh sadis. Wahai para isteri yang tidak bekerja. Jika anda inginkan sesuatu barang dan tidak mendapatnya daripada suami, apa kata, duit belanja yang suami bagi, anda simpan sikit-sikit. Sudah cukup duit, jangankan pinggan Leno, gajah Leno (kalau ada jual) pun anda boleh beli. Betul tak? Orang lelaki ni memang, time suruh pompan buat itu ini bolehhhh aje. Time isteri nak mintak beli barang, langsung tak dipedulikannya. Patutnye letak racun tikus tu dalam air sirap si suami. Hahah! Amaran : Cadangan ini jangan diikut! 

Tetapi bagaimana pula dengan si suami yang langsung tidak memberi duit kepada isteri? Sudahlah tidak memberi, duit isteri pula yang dikebasnya. Kalau spesis ini, jangankan racun tikus, racun rumpai paraquat pun sangat disyorkan!

~ by xxujiexx on November 6, 2007.

One Response to “Rakyat Malaysia Ramai Sakit Jiwa”

  1. jgn mati sebelum waktunya.. itu la saje isi penting aku pd kali ini.. kalo dah nk mati gak soh je orang konon2 langgar korang. pd yg ade xperience dilempang tu padan muka ko. kalo rasa nak lagi meh datang jumpa aku, aku sedia melempang korang..keskesks!! apa kes!!??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: