Mandi Wiladah

I got this from email. Just want to share…

—————————————————

Assalamualaikum dan salam sejahtera…

dear netters… saya nak kongsi cerita dan pengalaman.

Sewaktu dalam sembang-sembang kecil saya merasa agak terperanjat apabila
antara ibu-ibu yang mengatakan mereka tak tahu yang mereka wajib mandi
hadas
selepas melahirkan anak. Ini kerana ada yang confuse, mereka ingat
mandi hadas hanya selepas darah nifas habis. Para bapa langsung la sebab
mereka kata, bukan mereka yang beranak… MasyaAllah. Kan ke tugas suami
tu membimbing isteri.. ini perkara Feqah yang wajib diketahui oleh semua
orang.

Ada lagi yang kata sebab masa berpantang tak boleh basah rambut, takut
masuk angin.

Saya terfikir balik, selama ini saya take for granted dan assume semua
orang tahu. kadang-kadang timbul rasa bersalah kerana tidak ambil
inisiatif untuk mengingatkan para bapa/ bakal bapa dan para ibu/bakal
ibu. Jadi di sini saya nak ambil kesempatan supaya kita ingat mengingati
dan kebetulan ramai juga para netters yang sedang menanti kelahiran
cahaya mata.

Perkara Wajib mandi hadas besar;

Bagi lelaki 2 perkara:

1. keluar air mani
2. berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi. Tak
keluar mani pun kena mandi juga.

Bagi perempuan:
1, Haid
2. Wiladah (melahirkan anak)
3. Nifas
4. Berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi.

Rasanya setakat mandi selepas haid dan berjimak tu semua orang tahu. Yang
selalu wanita confuse (apatah lagi lelaki) ialah berkaitan dengan
kelahiran. Selepas melahirkan anak setiap wanita ISLAM kena mandi:
1. Mandi hadas kerana melahirkan (WILADAH. Yakni, sebaik sahaja kepala
bayi keluar,
2. Mandi hadas habis nifas (darah yang keluar selepas bersalin) maka
diwajibkan mandi hadas.

menurut ustazah, niat mandi boleh pakai satu sahaja, tak perlu spesifik.
Cuma niatkan: “Sahaja aku mandi hadas besar ke atas tubuhku yang
diwajibkan ke atas ku kerana Allah Taala”.

Tula saya teringat orang tua-tua kita  tak kasi org dalam pantang tu mandi
basahkan kepala, takut masuk anginla, sejukla… saya terfikir balik,
takkan suruhan agama sanggup diketepikan semata-mata nak jaga pantang
Lagipun mandi wajib selepas melahirkan tu SEKALI je setiap kelhairan..
katalah anda seorang yang betul-betul kuat berpantang.. dalam masa 40/60
hari tu, cuma sekali je mandi basah rambut, bukan tiap-tiap hari.
Mandilah dengan air panas… kita tak suruh mandi dng air sejuk.. cuma
pastikan air tu tak jadi air musta’mal. Itu sahaja.

Jadi, bakal ibu dan bakal bapa, harap tak ambil remeh perkara ini. Yang
lelaki tu ingatkanlah bini-bini anda dan adik-adik pompuan. dan yang
pompuan tu ingatkanlah diri anda dan sedara-sedara pompuan yang lain..
InsyaAllah

Moga ilmu saya yang cetek ini dan bagi sesetengah orang yang kata ini
soal “remeh” (walaupun ini sebenarnya tak remeh) dapat dikongsi dan
diamalakan bersama.

Wallahua’lam. Yang baik itu datang dari Allah dan segala kekhilafan itu
datang dari diri saya sendiri.

—————————————————

~ by xxujiexx on July 18, 2008.

One Response to “Mandi Wiladah”

  1. ooooo wiladah dengan nifas tu bebeda kan.gua ingat masa sek ngaji dulu kene afal benda2 ni tp xfaham…tq cik uji

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: